You are currently viewing چگونه از ابتلا به دیابت نوع ۲ در امان بمانیم؟

چگونه از ابتلا به دیابت نوع ۲ در امان بمانیم؟

در افراد در معرض دیابت، یک برنامه غذایی سالم با تاکید بر تغییرات سبک زندگی شامل کاهش وزن متوسط (۷% وزن بدن)، همراه با کاهش دریافت انرژی و چربی موثر خواهد بود. مطالعات متعدد  نشان داده اند که پیروی متوسط تا زیاد از الگوی غذایی مدیترانه ای شامل مقادیر بالای روغن زیتون، سبزیجات، حبوبات، میوه ها، مغزها، ماهی و همچنین دریافت کم گوشت های قرمز و فرآوری شده و لبنیات پرچرب با بروز کمتر دیابت همراه بوده است.

غلات کامل و فیبرها با کاهش خطر دیابت همراه می باشد. افزایش مصرف مواد غذایی حاوی غلات کامل منجر به بهبود حساسیت انسولینی (مستقل از کاهش وزن) میگردد و افزایش دریافت فیبر نیز با بهبود حساسیت انسولینی و ترشح کاهشی انسولین برای غلبه بر مقاومت انسولینی همراه می باشد.

مصرف بالای نوشیدنی های شیرین، آب میوه های صنعتی، نوشیدنی های انرژی زا با ابتلا به دیابت نوع ۲ در ارتباط هستند. همچنین دریافت بالای اسید های چرب اشباع و اسید های چرب ترانس (مثل روغن های جامد، کره، روغن کرمانشاهی) با افزایش شاخص های مقاومت به انسولین و خطر ابتلا  به دیابت نوع ۲ همراه می باشد، درحالی که دریافت اسید های چرب غیر اشباع ( روغن های گیاهی مثل : روغن زیتون، روغن کنجد، روغن تخم کتان، روغن کلزا) ارتباط معکوسی با خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ دارد.

پیروی از ترکیبی از عادات سبک زندگی سالم (الگوی خوردن سالم، شرکت در فعالیت فیزیکی منظم، حفظ وزن نرمال، دریافت متوسط الکل و عدم استعمال دخانیات) خطر ابتلا به دیابت را ۸۴ درصد در زنان و ۷۲ درصد در مردان کاهش می دهد.