You are currently viewing چگونه از طریق رژیم غذایی جنسیت فرزند را انتخاب کنیم؟

چگونه از طریق رژیم غذایی جنسیت فرزند را انتخاب کنیم؟

تمايل بشر به انتخاب جنسيت فرزندان، ريشه تاريخي دارد و قرن هاي متمادي اين مسئله انديشه و  دغدغه بشر بوده است. چه بسا خانواده هايي به که علت نداشتن يکي از دو جنس، به ويژه فرزند پسر، دچار مشکلات فراوان شده اند يا خانم هايي که سال ها  به  اميد داشتن يکي از دو جنس بارداري هاي زيادي را يکي پس از ديگري و با فواصل کم داشته اند ولي نه تنها نتيجه مطلوب به دست نيامده،  بلکه سلامت مادر  هم به خطر افتاده و يهزينه زيادي به خانواده  تحميل گشته است.

مستندات نشان مي دهند از دوران قديم بشر همواره کوشيده تا با توسل به خرافات و مراسم عبادي صاحب فرزند دختر يا پسر شود. سلسله هاي عظيم پادشاهي فقط به اين دليل که يک يا چند ملکه وارث پسر به دنيا نياورده اند، به کلي از هم پاشيد ه اند. هزاران زن بي گناه تنها به دليل اينکه نتوانسته اند فرزنداني با جنسيت دلخواه شوهران تقديم آنان نمايند، از کانون گرم خانواده طرد شده اند.

عوامل متعددي مانند مسائل فرهنگي، اجتماعي، مذهبي، اقتصادي و بالاخره طبي از جمله وجود بعضي از بيماري هاي وابسته به کروموزوم X  نظير هموفيلي در زوجين آنها را تشويق به انتخاب روشهاي سنتي يا درماني جديد براي انتخاب جنسيت فرزند نموده است.

پيشگيري از بيماري هاي وابسته به جنس و سقط هاي انتخابي و جلوگيري از ضايعات جسمي و رواني مادران، ايجاد تعادل و تناسب بين جنسيت فرزندان در خانواده و دستيابي به تعداد فرزندان مورد نظر خانواده به عنوان علل  انتخاب جنسيت قبل از لقاح مطرح شده است. به نظر مي رسد انتخاب جنسيت راهي براي کمک به والدين به منظور انتقال  ژن هاي خود به نسل بعدي با کمترين هزينه ممکن باشد.

اما آنچه سبب مي شود هنوز مردم به روش هاي سنتي انتخاب جنسيت نظير رژيم غذايي روي آوردند، هزينه ي بالاي روش هاي جديد و مباحث اخلاقي پيرامون اين روشها نظير PGD  مي باشد. در برخي کشورها نظير انگلستان و در برخي فرقه هاي مسيحيت انجام PGD به منظور تعيين جنسيت به  دلايل اجتماعي ممنوع شده است.  برخي از صاحب نظران، انتخاب جنسيت با اين روش ها را تبعيض جنسي عليه زنان  قلمداد مي کنند، اما در مورد روش هاي طبيعي انتخاب جنسيت جنين نگراني هاي اخلاقي کمتر مطرح مي گردد .

از نيمه دوم قرن بيستم نسبت جنسي پسران به دختران  در برخي کشورهاي صنعتي شروع به کاهش نموده است.  برخي از پژوهش گران علت آن را افزايش آلاينده هاي زيست محيطي اعلام نموده .اند در حالي که ساير صاحب نظران نخوردن صبحانه توسط زنان و کاهش کالري دريافتي را از عوامل مستعدکننده ي کاهش نسبت جنسي در کشورهاي صنعتي اعلام کردند.

تاریخچه

تاريخچه ي استفاده از رژيم غذايي به منظور تعيين جنسيت جنين به قرن ها قبل برمي گردد . در قرون وسطي، براي اين که يک زن صاحب فرزند پسر شود به او توصيه  مي نمودند معجوني از شراب و خون و شير را با يک نسبت مساوي بنوشد،  نظريه بعدي در رابطه با رژيم غذايي خوردن ترکيبي متنوع از ماهي، نخود فرنگي، کاهو، پنير، نمک، شيريني، انواع  دانه ها و  قندها و حتي ي بيضه حيوانات  خاص بود.

رژيم غذايي يونيک و جنسيت جنين

يكي از روش هاي پرطرفدار كه امروزه به شكلي رايج براي انتخاب جنسيت جنين پيشنهاد مي شود، رژيم هاي غذايي خاصي است كه به منظور تغيير نسبت موجود بين يون هاي  (پتاسیم +  سدیم)  به (منیزیم + کلسیم) استفاده می شود. در اين روش براي مذکر شدن فرزند بر بالا بودن نسبت يون هاي  (پتاسیم +  سدیم)  به (منیزیم + کلسیم) و برای به وجود آمدن جنس مونث بر بالا بودن نسبت یون های (منیزیم + کلسیم) به (پتاسیم +  سدیم) تاکید می شود.

سطح بالاي يون هاي سديم و پتاسيم و سطح پايين کلسيم و منيزيم، سوخت و ساز تخمک و به ويژه لايه ي خارجي آن را طوري تغيير مي دهد که اسپرم هاي حاوي کروموزوم Y به طرف تخمک جذب مي شوند. در حالت عکس براي جذب اسپرم هاي حاوي کروموزومX  لازم است سطح کلسيم و منيزيم خون بالا رود و سطح پتاسيم و سطح سديم خون پايين بيايد . اين روش فقط لازم است توسط زن اجرا شود زيرا تغييرات يونيک تخم است که اسپرماتوزوئيد مورد نظر را انتخاب می کند. در این روش انتخاب جنسیت، به مادر توصیه می شود حداقل به مدت دو ماه قبل از بارداري تا  هنگام بارداري به رژيم غذايي توصيه شده عمل نمايد.

چه غذایی بخوریم دختر دار شویم؟

به منظور دختر شدن جنين به مادران توصيه مي شود از مواد غذايي حاوي کلسيم و منيزيم بالا استفاده شود و مصرف سديم و پتاسيم محدود گردد. استفاده از مواد غذايي مانند پنير سفيد بدون نمک، ماست، شير، تخم مرغ، بادام و بادام زميني بدون نمک، گردو، لوبيا سبز، مارچوبه، کاهو سبز، ماکاروني، گوشت، ماهي بخار پز ميتواند مفيد باشد. استفاده از رژيم دخترزايي در موارد اختلالات عصبي، بالا بودن کلسیم خون و نارسایی کلیوی ممنو ع  است.

چه غذایی بخوریم پسردار شویم؟

براي پسر شدن جن ين نيز توصيه مي شود از مواد غذايي حاوي سديم و پتاسيم بالا استفاده کرد و مصرف کلسيم و منيزيم محدود گردد. به اين منظور مصرف مواد غذايي شامل مرکبات، زردآلو، آناناس، موز، هلو، گلابي، سيب، گوجه سبز، آلو، خيار، خرما، گيلاس، تمشک، توت فرنگي، انجير، خربزه، آب ميوه و سبزي، حبوبات، کنگر فرنگي، گوجه فرنگي، پياز، چغندر قرمز، زيتون، قارچ، کلم، ذرت، نخود سبز، سيب زميني، سبوس گندم، شاه بلوط، تره شاهي، کنسرو ماهي، ژامبون، کره، ماءالشعير، کلوچه، نوشابه گازدار، نقل، قهوه، چای و مایونز توصیه می شود. استفاده از رژیم پسرزایی در موارد فشار خون بالا، ناراحتي هاي قلبي و نارسايي هاي  کليوي ممنوع است.